Agenda

Vorige maand Vorige dag Volgende dag Volgende maand
Per jaar Per maand Ga naar maand
Steunpunt meditatiegroep
Maandag, 11. November 2019, 15:00 - 18:00
Hits : 681
door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

19046 / 19047  Stichting Steunpunt

MEDITATIE 

Locatie: Leeuwenkwartier, Leeuwenlaan 31, 4532 AE Terneuzen
Tijd: Inloop 17u. inloop met thee, aanvang 17.30u stipt
Deelname: € 5 per keer
Aanmelden: Ann Lanckriet 06 30835942
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

CURSUSLEIDERS

Ann Lanckriet van de Maha Karuna C’han (Ton Lathouwers en André v.d. Braak) geeft al jaren deze meditatie en is hiervoor erkend. 
Dit geeft ze als vrijwilliger voor: het Steunpunt, centrum voor (ex)kankerpatiënten en mensen met een chronisch ziektebeeld

DATA: 
VOLGEN NOG

MEER INFORMATIE

Meditatie Steunpunt vanaf 14 januari 2019
Meditatie wordt gegeven op maandagmiddag in het Leeuwenkwartier (bij speeltuin Oranjekwartier)
De meditatie door het steunpunt aangeboden wordt gegeven volgens de Maha Karuna C’han traditie: is Sanskriet voor het grote mededogen en zen, Chinese woord voor concentratie meditatie.

Tegenwoordig is Zen hot, je hoort er veelvuldig over alsook van Mindfulness en meditatie. 
Het lijkt erop dat: ‘als je maar zen bent alles wel goed komt’. 
Zen wordt vaak geassocieerd met volledige ontspanning die je zomaar zou kunnen oproepen of krijgt door een bepaald product te gebruiken. Net zoals de boeddha beeldjes niet meer weg te denken zijn is zen ook een 
alomtegenwoordige reclame middel geworden.
De meditatie door het steunpunt aangeboden wordt gegeven volgens de Maha Karuna 
C’han traditie: is Sanskriet voor het grote mededogen en zen.
Het Chinese woord voor concentratie meditatie. 
Concentratie meditatie betekent niet dat je op een object concentreert (zoals je kan doen bij zelfhypnose) maar gaat eerder om ‘het ongeconcentreerd -geconcentreerd zijn’.

Anders gezegd ben je er met je volle aandacht bij (geconcentreerd) bewust van alles wat langs komt zonder het te grijpen, vast te houden of het te willen veranderen (ongeconcentreerd). Neem een rivier, als je wilt dat die stroomt, kan je best het water niet tegen houden of er iets aan veranderen, je laat het water gaan...zo blijft het een mooi stromend geheel.
Mediteren doe je in stilte door rechtop te zitten (kussen, bankje, stoel) je handen rustig in je schoot. In de stilte komen allerlei gedachten, gewaarwordingen en gevoelens langs en die mogen er zijn... wat het ook is. We kunnen het denken niet stoppen of tegenhouden want dan zoekt het een andere weg net zoals het water voor een mooi stromende rivier niet tegen te houden is. Alles wat in je opkomt laten gaan... zonder er ook maar iets aan te veranderen zelfs al komt de gedachte voor de honderdste keer; ze laten gaan. Enkel je ademhaling volgen is voldoende. 
Meditatie is geen prestatie met een vooropgezet plan om van je verkramptheid, slapeloosheid, depressie af te komen.
Maar juist doordat je ziet wat er gebeurt als je in de stilte zit én je er bewust van bent en alles wat komt ontvangen zonder oordeel of veroordeling. Het laten gaan...dan kom je geleidelijk vanzelf in een andere geestesgesteldheid en de verkrampingen nemen af, hierdoor kan je meer ontspannen leven wat ten goede komt aan je algemene gezondheid en het genezingsproces. 
Je wordt opener, gevoeliger en ontwikkelt een groter mededogen voor jezelf als ook voor anderen.